פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

אדם שנפגע בתאונת דרכים כנהג, כנוסע שאינו הנהג או כהולך רגל יהיה זכאי לפיצויים מן הנהג או הגורם הפוגע באמצעות חברת ביטוחו. בנוסף, יהיה זכאי הנפגע לפיצויים מביטוחים שהוא רכש לעצמו או שהמעסיק שלו דאג שיהיו לו: ביטוח מנהלים, ביטוח תאונות אישיות, ועוד.

מי זכאי לפיצויים?

מי שנפגע בתאונת דרכים כנהג, נוסע או הולך רגל על ידי כלי הרכב הבאים: מכוניות פרטיות, אוטובוסים, מכוניות מסחריות, רכבי הסעה קטנים ובינוניים כגון מוניות, מוניות שירות ומיניבוסים, משאיות, ודו גלגליים. גם פגיעה מטרקטורים, טרקטורונים ורכבות מזכה את הנפגע מהם בפיצויים. יצוין כי כסא גלגלים, מדרגות נעות, מעליות ועגלות נכים לא מזכים את הנפגע בפיצויי תאונות דרכים. בשל כך שכלל "היעדר האשם" מיושם בישראל, אם הנפגע אשר בכך שהוא נפגע – הוא יהיה זכאי לפיצויים גם אם ההגנה תצליח להוכיח שהוא אשם.

חישוב פיצויים של תאונות דרכים

הפיצויים ישולמו על פי שיעור הנכות הרפואית. מדד זה נקבע על ידי מומחה רפואי מטעם בית המשפט. המומחה קובע 2 מדדים, אשר ברוב המקרים הם צמודים, אך לעתים עשויים להיות שונים:

• מדד הנכות הרפואית.

• מדד הנכות התפקודית.

מדד הנכות הרפואית מתייחס לנזק הרפואי – כנזק רפואי. כך, למשל, אדם הסובל מטנטון זמני באוזן יהיה כנראה בעל שיעור נכות תפקודי נמוך משל אדם שאיבד אצבע לכל החיים. לעומת זאת, אם האדם עם הטנטון עוסק במוזיקה, והאדם עם האצבע החסרה הוא עורך דין – הנכות התפקודית של האדם שסובל מטנטון תהיה גבוהה יותר, כי יש כאן פגיעה ישירה במשלח ידו כמוזיקאי, בעוד שעורך דין הוא מקצוע מחשבתי כעיקרו שאינו תלוי באובדן או אי אובדן אצבע. למותר לציין כי אם האדם עם האצבע החסרה היה גיטריסט או כנר – הייתה כאן נכות תפקודית גבוהה ביותר בשל היעדר יכולת לעסוק במקצוע.

מנגד, המומחה לוקח בחשבון שכל עבודה יכולה להיות עבודה זמנית, ולכן גם במקרה חמור כמו זה האחרון – הם עשויים להפחית גם משיעור הנכות התפקודית בהינתן שהאדם שלפניהם נמצא כשיר לעבודה במשלחי יד אחרים. עובדה זו היא שמייצבת בדרך כלל את הנכות הרפואית והנכות התפקודית ברף זהה ברוב המקרים.

באשר לקריטריונים לפיהם מחושבים הפיצויים, מתבסס בית המשפט על ראשי נזק:

1. סבל וכאב – סף הכאב והסבל של הנשפט, בהסתמך על שיעור הנכות.

2. הפסד כספי ואובדן יכולת השתכרות – הוצאות רפואיות ואחרות בהן נשא הנפגע. 

מחפשים עורך דין תאונות דרכים מקצועי בטיפול בתביעה שלכם? משרד עורכי דין אלגבי אגבלי ישמחו לעמוד לרשותכם בייצוג הולם בתהליך. אנו מטפלים במקרים של תאונות דרכים, תאונות אופניים, תאונות תלמידים ועוד.

גלילה לראש העמוד

הגיע הזמן לחפש את הצדק - הורים יקרים אנו כאן לתמוך בכם - בתביעה כנגד המוהל המסוכן ״הרב משה דרעי״ בעקבות הסיפור שנחשף בחדשות 13 , במידה וילדיכם נפגע מהרב הינכם מוזמנים לפנות אלינו באמצעות הטופס המצורף